Sabtu, 30 Januari 2010

relevankah semua itu?

sebentar tadi seorang kawan bilik baru sahaja menunjukkan gambar-gambar kawan beliau di myspace.
aku agak terkesima dengan gambar tersebut.
melayukah dia?
islamkah dia?
tanya ku diam..

kelu lidah aku memandang semua itu
bak kata lisa marie presley
"words fail me!"

okay mari kita mulakan sekarang
ya, saya tahu anda kool!
anda sangat kool dengan tindikan dan gambar berparti di tempat-tempat yang boleh diklasifikasikan sebagai tempat anak-anak orang kelas atasan bersuka ria.
tapi perlukah anda mempublisiti sesuatu yang boleh mendatangkan fitnah dan persoalan kepada orang lain yang melihatnya nanti.
saya tidak kisah jika segelintir rakan anda akan mengomen gambar anda dengan sebegini rupa
"bro koolah gambar kau!''

kalau ada gambar anda mengneguk arak
mungkin separuh dari mereka akan mengomen gambar anda sebegini
"nak sikit!"

aku?
apa celaka kau nak sikit?
aku tidak dengan apa yang berlaku pada para remaja kita pada masa kini
ya saya tahu anda juga mahukan kehidupan yang boleh dianggap anda cool untuk diterima oleh para sahabat lain
mungkin anda juga mahu disanjung
tetapi serius saya katakan disini adakah relevan bagi anda untuk menunjukkan@menge-poskan gambar sedemikian
selain itu juga, adakah anda pernah belajar agama islam?
takkan ilmu asas agama pun anda tidak pernah belajar?
sadis sungguh kehidupan anda para sahabat
saya bukan mahu menjadi seorang yang berpandangan yang agak kekampungan di sini
tetapi saya tidak tahu
adakah tidak pernah ibu mahupun bapa anda mengatakan
benda itu, benda ini haram untuk dimakan. bahkan jangan minta dipegang pun sudah tidak mampu saya lakukannya.
saya akui, saya bukanlah seorang muslim yang teguh akan pegangan agamanya
cukup sekadar saya tahu apa betul dan salah
cukup sekadar akhlak dan akidah saya terjaga dari diracuni
cukup sekadar saya melakukan amal kebaikan dan melakukan tanggungjawab saya seorang muslim
tapi kita sebagai manusia. sesungguhnya kita mampu untuk berfikiran demikian bukan?
tidak malukah anda apabila di kad pengenalan tertulis dengan bangga status
MELAYU
dan bangganya tercetak perkataan bold dengan agama teragung
ISLAM
tapi akhirnya anda berpelakuan demikian. jika anda berpandangan liberal. saya rasa ini bukanlah salah satu negara yang menerima islam liberal sebagai pegangan hidup.
kita bukan hidup di negara jiran.
kita dengan bangga dilahirkan dengan azan/iqamat berkumandang di telinga.
tetapi apa telah terjadi. apakah itu semua tiada pedoman dalam hidup anda.
jika anda tidak mengasihani diri anda, tidak apa-apa. teruskanlah apa yang anda mahu lakukan.

tetapi mahulah saya tekankan di sini.
anda masih ibu bapa bukan. gembirakanlah hati mereka selagi anda termampu
kadangkala dalam hidup ini kita tidak bolehlah menjadi begitu mementingkan diri sendiri.
kadangkala dalam hidup ini juga, kita harus mengorbankan kegembiraan kita untuk kebahagian orang lain.

percayalah kata saya
jika kita melakukannya kerana mengharapkan orang lain gembira.
insya-allah kita pun akan turut serta gembira dengan setiap perkara yang kita lakukan.

saya juga remaja
saya juga seorang individu
saya juga sudah dewasa
in the simplest words ever

I have a mind of my own. Nobody is changing me. Nobody is brainwashing me. I can think for myself and I know what’s right and what’s wrong.I am an individual, With a mind of his own.=)


saya tidak pernah kisah pasal kekoolan hidup anda.
mungkin kadangkala ya.
ada juga perasaan jeles
tapi bila difikirkan kembali?
apakah faedah dari semua itu?
mungkin ianya akan beri pengalaman hidup pada anda
tetapi bagi saya mungkin zama tua nanti akan diceritakan kepada anak2 cucu dengan perkara lame
tapi saya masih bergembira dengan hidup saya dan dengan apa yang saya ada sekarang
saya ceritakan pada orang tentang kesalahan saya, tapi saya tidak mempublisitikan perkara tersebut
saya simpan dalam hati dalam2
i know its your prerogative to do whats you like and what you dont
but sometimes plis dont be so open about it
someone will said. owh just let it be. but do u ever know what other than that person said?
the answer is no right?
unless someone told you about it!

like one of the quotations from my friends blog

i hate it when I care about you more than you care about me. Ever had that feeling?


and the answer is yes.
and its suck
-.-.

1 ulasan:

Mohamad Farid Bin Mohamad Ghazali berkata...

sesungguhnya hamdan, inilah yang dinamakan akhir zaman.. Sudah tertulis terang lagi nyata apa yang akan berlaku kepada umat akhir zaman.. Beruntunglah mereka yang masih dikurniakan hidayah-Nya kerana sesungguhnya godaan nafsu syaitan amat sukar ditepis kini dengan kemajuan teknologi dan arus pemodenan..