Jumaat, 20 Ogos 2010

antara halal dan haram.

“Hai orang-orang yang beriman, makanlah di antara rezki yang baik-baik yang Kami berikan kepadamu” Kemudian beliau mencontohkan seorang laki-laki, dia telah menempuh perjalanan jauh, rambutnya kusut serta berdebu, ia menengadahkan kedua tangannya ke langit: Yaa Rabbi ! Yaa Rabbi ! Sedangkan ia memakan makanan yang haram, dan pakaiannya yang ia pakai dari harta yang haram, dan ia meminum dari minuman yang haram, dan dibesarkan dari hal-hal yang haram, bagaimana mungkin akan diterima do’anya”. (HR Muslim no. 1015).

sedang aku mengoogle tentang hal berkaitan agama
aku terdiam kaku bila terbaca akan hadis ini.
sangat mendalam maksudnya, bagi yang benar-benar mendalami secebis hadis sebegini.
bagi aku. aku agak sedikit terpanah. itulah manusia. terpanah dan dipanah adalah perkara biasa.

kita setiap hari melakukan amal-amal yang telah dipertanggungjawabkan
tetapi dalam sesuatu perkara kita kadangkala lalai dan terlupa dan terlepas pandang tentang perkara remeh seperti ini. iaitu berkaitan hal halal dan haram

pernah suatu ketika. kakak bercerita tentang kejadian di tempat kerja. sungguh menarik itu sahaja yang dapat aku perkatakan.
ikutilah perbualan di antara kakak bersama 3 orang pekerja lain.

kakak:"hai angel makan mana tadi?"
angel:kedai sana meh. jumlah pijah sedap. nanti i belanja you
abang 1:eh angel bukan ke itu kedai kaum you meh.
abang 2:a'ah. bukan ke si peniaga tersebut adalah cina?
angel:betullah. tapi AYAM SEMUA DIA POTONG MACAM MELAYU PUNYA MEH!
abang 1 dan abang 2:a'ahlah pijah nanti boleh kita pi makan sama.
kakak:=.='. wei,memanglah dia potong macam melayu potong! tapi adakah niat dia baca. islamkah si penyembelih itu? adakah dia potong ayam semua uh ikut hukum syarak islam? haish korang nieh.

stituasi di atas benar-benar melihatkan kita tentang contoh betapa mudahnya kita ambil hal-hal berkaitan halal dan haram ini. salah satu punca doa tak makbul! kita lihat kembali apa yang kita kerjakan. apa yang kita makankan. dan hasil-hasil pendapatan kita semua.

jika kita pandang kembali. dari titik terlemah manusia. manusia selalu leka dalam mengambil tentang hal-hal sebegini. kita selalu gagal. maka jangan risau. masih ada ramadhan. berbaki lagi 19hari. oleh demikian masih sempat lagi untuk kita:

"mencari siapa diri kita yang sebenar, mencari pedoman hidup dan berubah ke sesuatu yang lebih baik."
"biarlah kita harus merangkak dalam melakukan sesuatu perkara......tetapi jika kita tahu ianya memberikan kebaikan kepada kita? apa salahnya jika kita terus melakukannya."
"mencari benda dan makanan yang halal adalah tuntutan syarak. jadi marilah kita sama-sama mencarinya sebelum masih ada lagi benda bernama "roh" ini dibadan"

ramadhan semakin meninggal kita. alangkah bagus kalau ianya tidak harus pergi. jadi aku tidak perlu menunggu..

Tiada ulasan: